Sunday, August 7, 2011

Kerja itu dan yang ini




Sudah lama tidak menjenguk blog ini, tiba2 teringin untuk memberi sedikit perkongsian. Semoga bermanfaat hendaknya.
Minggu ini genap sebulan, menjadi kuli di … Praktikal, tapi menjanjikan suasana alam pekerjaan yang menghidangkan gelagat rakan sekerja yang berlainan ragam. Sebulan belum cukup untuk mengenali mereka, bah kan, ‘hati’ pun belum ada di sini. Setakat ini, semua ok belaka, mereka peramah dan mesra, tapi seperti yang ku katakan di awal tadi, hatiku tidak ada disini. Mungkin terbawa2 emosi yang menggaru2 mau balik ke kampus, balik untuk bekerja juga, tapi berbeza, izzahnya berbeza. Apa yang mendorong seorang pekerja untuk bekerja, boleh jadi kerana gaji yang menanti di penghujung bulan (sesetengah org), tapi dalam kerja Islam, tidak ada terhidang wang ringgit sebagai imbalan, bah kan kita pula yang terpaksa keluarkan duit. Tapi kenapa bekerja tanpa “duit” itu ku rasakan jauh lebih ikhlas. Tersimpan sekelumit kebahagiaan, walau terkadang singgah sedikit sakit dan penat.
Bukan itu sahaja, di kalangan rakan2 sekerja , ada pula kes tidak puas hati antara satu sama lain dan sebagainya, sangat berbeza bila bekerja dalam harakah Islam. Semua akan cuba berlapang dada biarpun kadang2 tidak sependapat, tidak sefikir. Mungkin juga apabila bekerja, ia akan melibatkan duit, maka masing2 mem’baik’kan diri, di hadapan atasan dan sebagainya. Masing2 mahu menonjolkan diri agar lebih tampak hebat, dan tahu semuanya. Astagfirullahal a’zim..
Alam pekerjaan juga, menjadikan kita akan “top up” lebih untuk menjaga ikhtilat sesama rakan kerja. Kadang2 keadaan sangat memaksa untuk keluar –site- ‘berdua’ bersama BOS. Biar pun keluar atas keperluan kerja, tidak akan dapat lari dari pandangan dan fitnah manusia. Lebih2 lagi pekerja perempuan. Kerana itu aku dan sahabiah, merancang untuk membuka perniagaan sendiri, tidak makan gaji, tidak ikut2 bos. InsyaAllah.
Semoga Ramadhan ini, dapat memperbaiki diriku dan semua hambaMu. Ya Allah, ikhlaskan aku untuk terus bekerja disini. Bantu aku menjaga diriku, menjaga hatiku. Amin.
~ SALAM RAMADHAN AL MUBARAK~ Jadikan kami orang2 yang di sapa Ramadhan..

0 comments:

Post a Comment

add this