Thursday, May 6, 2010

Kritikan dan Teguran


Yang menegur mestilah berpaksikan keikhlasan. Yang ditegur, haruslah berlapang dada. Pasti semua orang pernah menerima kritikan, sama ada secara berhikmah atau tidak.. Kritikan itu bergantung kepada penerimaan seseorang akan mesej dari teguran/kritikan berkenaan, ada kritikan yang baik, tetapi penerimaan kepada individu itu pula sebaliknya. Saya pasti anda juga pasti setuju jika saya katakan ia bersangkut paut dengan ego seseorang. Kadang kala kita merasa kita ini lebih tua, lebih berilmu, lebih berpengalaman, lebih dahulu, sehingga kita kita tidak boleh menerima teguran mereka yang lebih muda, lebih kurang pengalaman, dan lebih terkemudiaan. 
Siapa kita untuk menolak kritikan sedangkan manusia yang lebih mulia dari kita menerima kritikan dengan dada yang terbuka.

Itulah Umar al-Khattab R.A. Ketika ia mula dilantik menjadi Khalifah, ia berkata kepada yang hadir:
(إن رأيتم في إعوجاجا فقوموني)
(Kalau kamu melihat pada diriku ada penyelewengan, perbetulkanlah aku) Lalu seorang lelaki berkata kepadanya: “kalau kami dapati pada diri engkau ada penyelewengan, maka kami akan perbetulkan engkau dengan pedang kami” Lalu Umar berkata:
(الحمد لله الذي جعل في رعية عمر من يقومه بحد سيفه)
(Segala puji bagi Allah yang menjadikan di kalangan rakyat Umar ada yang sanggup memperbetukannya dengan pedangnya). (Ibn Jauzi. Manaqib Umar bin al-Khattab. Hal. 19)

Begitu juga ketika seorang lelaki berkata kepadanya: ‘’ Wahai umar! bertakwalah engkau kepada Allah’’. Seorang lelaki lain cuba membantah perbuatan lelaki tersebut, tapi Umar berkata kepadanya:
"
دعه فليقلها لي، .. لا خير فيكم إن لم تقولوها، ولا خير فينا إن لم نقبلها منكم". (biarkan ia memperkatakannya kepadaku, tidak ada kebaikan kepada kamu kalau kamu tidak memperkatakannya dan tidak ada kebaikan kepada kami kalau kami tidak menerimanya daripada kamu”. (Ibn Jauzi, Munaqib Umar al-Khattab: Hal. 155)

Itulah nikmat 'peringatan' walau sekasar mana pun ia.
p/s :1. Belajarlah untuk menerima kritikan orang lain
2. Merendah dirilah dengan apa yang ada pada kamu, mudah-mudahan sedikit kebaikan dan kejujuran yang ada menjadi pengimbang kejahatan yang dilakukan sepanjang kehidupan. 

Wallahu'lam

0 comments:

Post a Comment

add this